znalezione w sieci;
ILF Consulting Engineers Polska podpisał z Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System umowę obejmującą przygotowanie studium wykonalności wraz z pracami przygotowawczymi dla pływającego terminalu gazowego typu FSRU.
Jeżeli inwestycja zostałaby zrealizowana, pozwoliłaby na dostarczenie do Polski od 4,1 do 8,2 mld Nm3 skroplonego gazu ziemnego rocznie. Poza transportem skroplonego gazu, tankowiec umożliwiałby również przeładunek i bunkrowanie (tankowanie) statków napędzanych LNG.
Potencjalną lokalizacją nowego terminalu jest Zatoka Gdańska.
W latach 2006-2007 ILF zrealizował studium wykonalności terminalu LNG w Świnoujściu, natomiast w latach 2013-2014 terminalu LNG na Ukrainie.
Warto podkreślić, że studium wykonalności nie oznacza, że inwestycja zostanie zrealizowana. Obecnie bowiem równolegle czynione są starania w sprawie budowy połączenia gazowego z Danią i Norwegią. Jeśli ten gazociąg by powstał, wówczas budowa pływającego terminalu gazowego FSRU (takie rozwiązanie ma np. Litwa) byłoby zbędne.
Studium wykonalności to element działań mających sprawić, że Polska przestanie być gazowo zależna od surowca z Rosji. Aby to było możliwe nasz kraj powinien mieć alternatywne drogi i źródła dostaw gazu.
W naszym regionie dominuje bowiem gaz z Rosji, a ta ze względów politycznych nie zawsze może być wiarygodnym dostawca surowca.
Co ważne terminale i połączenie gazowe z Norwegią oznaczałyby też zdywersyfikowanie źródeł dostaw „błękitnego paliwa”.
http://gazownictwo.wnp.pl/jest-umowa-na-studium-wykonalnosci-drugiego-gazoportu,297299_1_0_0.html