epolitic epolitic
145
BLOG

Budownictwo drogowe. PIS powtarza negatywny scenariusz?

epolitic epolitic Finanse Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

znalezione w sieci;

Jesienią 2015 r. rozpisano 60 przetargów GDDKiA o wartości ok. 30 mld zł. Praktycznie do września 2016 r. pozostały one na etapie przeprowadzonych prekwalifikacji. Powstały w ten sposób zastój będzie trudny do nadrobienia - podkreśliła w rozmowie z portalem wnp.pl Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Prezes wskazała, że zmiany polityczne i związane z tym zmiany kadrowe, a także nowelizacja Prawa zamówień publicznych miały duży wpływ na sytuację w 2016 r.
Widać to w danych GUS dotyczących produkcji budowlano-montażowej, czy statystykach dotyczących upadłości i zatorów płatniczych. 

Za duża zachowawczość

Zdaniem Dzieciuchowicz, niedoszacowany Program Budowy Dróg Krajowych, przyjęty przez poprzedni rząd, z pewnością nie ułatwił pracy nowej ekipie. Jego wartość wynosi 107 mld zł wobec szacunków obecnego rządu w wysokości ok. 200 mld zł. 

- Stąd nie dziwi pewna ostrożność przy ogłaszaniu nowych przetargów oraz kierowaniu trwających postępowań do kolejnych etapów. Jednak 2016 r. nie został w pełni wykorzystany biorąc pod uwagę możliwości GDDKiA oraz potencjał rynku wykonawczego - stwierdziła prezes. 

Przypomniała, że jesienią 2015 r. GDDKiA rozpisała 60 przetargów GDDKiA o wartości ok. 30 mld zł. Praktycznie do września 2016 r. pozostały one na etapie przeprowadzonych prekwalifikacji. 

- Ten czas nie został wykorzystany na rozstrzygnięcie przetargów, a powstały w ten sposób zastój będzie trudny do nadrobienia. Myślę, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa było w tym względzie zbyt zachowawcze - oceniła prezes. 

- Większość z tych inwestycji będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”, przez co jeden sezon budowlany nie został wykorzystany - zaznaczyła. 

Znowu będzie kumulacja

Jak wyjaśniła, umowy z tej puli będą podpisywanie najwcześniej wiosną 2017 r., co oznacza, że ten rok zostanie poświęcony na prace projektowe oraz uzyskanie pozwoleń administracyjnych. Roboty budowlane w pełni będą mogły ruszyć w połowie 2018 r. 

- W efekcie nie unikniemy kumulacji robót, która zbiegnie się także z kumulacją w sektorze budownictwa kolejowego. To przełoży się na wzrost cen kluczowych materiałów i usług, a także problemy z logistyką kontraktów i potencjałem wykonawczym. Dojdzie zatem do powtórzenia scenariusza z ubiegłej perspektywy finansowej UE - podkreśla Dzieciuchowicz. 

Dodała, że już w mijającym roku firmy budowlane, głównie w sektorze kubaturowym i przemysłowym, podpierały się pracownikami z Ukrainy. 

Wraz z poprawą koniunktury w drogownictwie będzie rosło zapotrzebowanie na ukraińskich pracowników również w tym segmencie budownictwa. 

- Rząd zapowiada nowelizację PBDK i oceniam ten zamiar jako słuszny, gdyż powinno zostać jasno wskazane na co nas stać do 2023 r., a na co istnieją szanse w kolejnych latach - podsumowała Dzieciuchowicz. 

Tomasz Elżbieciak
epolitic
O mnie epolitic

niezależny antypolityczny głos obywatelski; kocham ten cytat z Cymańskiego /PIS/ cała prawda o rządach PRAWA i SPRAWIEDLIWOŚCI; "Mieliśmy ogromną kasę. Ale daliśmy ją bogatym i pogłębiliśmy rozwarstwienie społeczne. To jest tajemnica, o której się milczy. Bo albo popierasz PiS, albo milczysz. Ten brak krytycyzmu, to zapatrzenie i ten zachwyt nad dwoma latami naszych rządów, to przesada." Produkt Krajowy Brutto w 2014 r. wyniósł 1.728.677 mln zł - podał GUS. „Obecna klasa polityczna jest wychowana na socjalizmie i nie zna, nie potrafi wyobrazić sobie innego ustroju. Nie potrafi wyobrazić sobie państwa, które nie ingeruje w każdą dziedzinę życia.” GUS podaje że w całym kraju dofinansowano budowę 2604 kompleksów boisk sportowych „Moje Boisko – Orlik 2012”,

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka