znalezione w sieci;
Firma DCT Gdańsk otworzyła w poniedziałek drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe T2. Inwestycja, która kosztowała ok. 200 mln euro, pozwoli podwoić potencjał przeładunkowy spółki do 3 milionów TEU rocznie.
W 2015 roku w DCT Gdańsk przeładunek wyniósł ok. 1,1 mln TEU (TEU to pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). "Podwojenie tej liczby uzależnione jest oczywiście od rynku, ale szacujemy, że uda nam się to osiągnąć w ciągu 2-3 lat" - dodał Kwiatkowski.
Wiceprezes DCT Gdańsk SA Adam Żołnowski powiedział PAP, że w tym roku firma osiągnie wynik ok. 1,3 mln TEU.
Jednym z podmiotów finansujących nową inwestycję był Polski Fundusz Rozwoju (PFR). Udział działającego w Grupie PFR Banku Gospodarstwa Krajowego wyniósł ok. 50 mln euro.
"Oddanie do użytku drugiego głębokowodnego nabrzeża terminala kontenerowego w DCT Gdańsk to inwestycja istotna dla podniesienia konkurencyjności polskiej gospodarki, która wymaga nowoczesnej infrastruktury logistycznej. Połączenie silnych portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie z dobrą infrastrukturą drogową, kolejową, lotniczą i rzeczną czyni z Polski realne silne centrum logistyczne Europy Środkowej i Wschodniej. Otwiera to także łatwiejszą drogę polskich towarów eksportowych na szybko rosnące rynki azjatyckie" - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys.
Nowe głębokowodne nabrzeże T2 ma długość 650 metrów i jest wyposażone m.in. w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS, umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Około 5-6 hektarów z ogólnej, ok. 26-hektarowej powierzchni nabrzeża T2 powstało przez zasypanie piaskiem Zatoki Gdańskiej. Na placu budowy pracowało ponad 400 osób, w tym ok. 120 inżynierów.
Nowy terminal zaprojektowała i zbudowała belgijska firma N.V. Besix.
DCT Gdańsk obsługuje dwie grupy z największych aliansów żeglugowych świata: 2M (Maersk i MSC) oraz G6 (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container Line). DCT jest jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.
Właścicielem DCT Gdańsk jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II - funduszu emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
Komentarze