Pierwszy gazowiec dotarł do Świnoujścia
Dziś około godziny 11.00 do polskiego gazoportu wpłynął statek z pierwszą dostawą gazu. Jest to pierwsze dokowanie gazowca w Świnoujściu. Gaz dostarczany drogą morską ma uniezależnić Polskę od Rosji.
Gazowiec „Ale Nuaman” to jeden z najnowocześniejszych statków tego typu na świecie. Zachwyca również swoimi rozmiarami.
– Jest to bardzo duża jednostka o długości 315 metrów, szerokości 50 metrów. Zanurza się na głębokość 11,5 metra. Przewiezie 216 tys. metrów sześc. LNG. Po zregazyfikowaniu będziemy mieć do czynienia z objętością ok. 120 mln metrów sześciennych gazu. (…) Dostawa tym jednym statkiem pozwala na zapewnienie naszym odbiorcom dostaw na dwa dni statystycznej, zimowej konsumpcji. To jest coś, co w naszym bilansie energetycznym będzie widać” – powiedział prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.
Dzisiejsza dostawa ma posłużyć schładzaniu i uruchamianiu polskiego terminalu gazowego. Wcześniej gazoport sprawdzili przedstawiciele firmy Quatargas. Po kontroli stwierdzono, że polski terminal LNG jest gotowy do przyjęcia pierwszej dostawy tego paliwa.
Terminal ma być jednym z najważniejszych narzędzi uniezależnienia się Polski od rosyjskiego gazu. Wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem wzmocni niezależność gazową naszego kraju. Początkowo zdolności regazyfikacyjne mają wynieść 5 mld metrów sześcienny rocznie. Stanowi to ok. 1/3 zapotrzebowania Polski na gaz. W przyszłości planuje się również rozbudowę gazoportu tak, aby zwiększyć jego możliwości przetwarzania gazu do 7,5 mld metrów sześciennych rocznie. Dodatkowo, terminal pozwala na przyjmowanie dostaw gazu niemal z każdego miejsca na ziemi.
Decyzja o budowie gazoportu zapadła w 2006 r.. Jednak oficjalnie jego budowę rozpoczęto dopiero 23 marca 2011 r. Pierwotnie budowa miała zostać zakończona 30 czerwca 2014 r., ale już we wrześniu 2013 zdecydowano o przełożeniu terminu na 2015 rok oraz podniesieniu nakładów o 67 mln. euro. We wrześniu 2015 podpisano dodatkowe porozumienie, w którym wykonawca inwestycji zobowiązał się do przyjęcia pierwszej dostawy do końca roku. Pierwszy transport wypłynął 20 listopada 2015 roku z katarskiego portu Ras Laffan i dotarł do Świnoujścia 11 grudnia.
Źródła: newsweek.pl, wikipedia.org
Komentarze