znalezione w sieci:
Wartość realizowanego obecnie programu inwestycyjnego PKP PLK to 20 mld zł. Zarządca infrastruktury podkreśla, że pierwszym kwartale 2014 r. spółka zrealizowała 114 proc. planowanych wydatków na inwestycje, a w marcu było 123 proc. miesięcznego planu.
- Według prognozy, w kwietniu także przekroczyliśmy plan wydatków. Wyższe nakłady to efekt coraz lepszego nadzoru nad inwestycjami, bieżącej współpracy z wykonawcami i ich zaangażowania. Dobre wykonanie planu przekłada się na coraz lepsze wykorzystanie środków unijnych - powiedział cytowany w komunikacie Wojciech Folejewski członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za realizacje inwestycji.
Jak poinformowała spółka, PKP PLK podpisała umowy na 80 proc. przyznanych dotacji z UE, a 23 proc. z nich zostało zatwierdzonych do wypłaty. Wartość realizowanego obecnie programu inwestycyjnego to 20 mld zł.
Na taką sumę zarządca infrastruktury ma w tej chwili podpisane umowy z wykonawcami. PKP PLK podkreśliła, że spółka terminowo reguluje swoje płatności.
- Współpracujemy z blisko setką firm, w tym z dwudziestoma największymi konsorcjami. Na bieżąco płacimy zobowiązania dla wykonawców, nie zalegamy z żadnymi płatnościami. Wprowadziliśmy szereg udogodnień w kierunku usprawnienia współpracy z rynkiem wykonawców, realizacji programu inwestycyjnego, maksymalizacji wykorzystania środków unijnych - stwierdził Folejewski.
Wśród czynników usprawniających proces inwestycyjny PKP PLK wymieniła m.in: wprowadzenie zaliczek i zapłaty za materiały, a także płatności częściowe, co w połączeniu z zaliczkami ma znacznie poprawiać płynność finansową wykonawców.
- Te standardy współpracy z wykonawcami, wzmacniają przepływy finansowe do rynku wykonawczego, ale z drugiej strony zobowiązują do odpowiedzialności i niosą konsekwencje, jeśli wykonawcy nie wypełniają wymagań kontraktowych - podała PKP PLK.
Dodała, że aktualnie prace zlecone przez spółkę obejmują około 3 tys. km torów oraz dziesiątki mostów, wiaduktów i obiektów obsługi podróżnych. Zaznaczyła, że w przypadku każdego projektu i zadania, priorytetem są jakość i terminowość, stąd opisane harmonogramy i wyznaczone kamienie milowe.
- Inwestor prowadzi monitoring inwestycji, przewiduje ryzyka i zarządza nimi. Wykonawców wspiera m.in. koordynacją specjalnych transportów materiałów budowlanych. PLK wzmocniła także system rozstrzygania roszczeń i robót dodatkowych m.in. poprzez Komitet Inwestycyjny i gdy są zasadne, wdraża je i realizuje - podsumowała kolejowa spółka.
Niemniej w ostatnim czasie negatywną opinię nt. współpracy z PKP PLK ma Feroco - kontrolowane przez Zbigniewa Jakubasa - które złożyło wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układu z wierzycielami. Bezpośrednią przyczyną złożenia wniosku miało być wstrzymanie kilku płatności ze strony PKP PLK. Zarządca infrastruktury odpiera te zarzuty.
autor; wnp