epolitic epolitic
2658
BLOG

POLSKA AUTOSTRADOWA ZA CZASÓW PIS i OBECNIE ?

epolitic epolitic Rozmaitości Obserwuj notkę 22

znalezione w sieci;

Jerzy Polaczek

Za rządów PiS powstał kolejny plan budowy szybkich dróg. Do 2015 roku miało powstać 2,1 tys. km. autostrad i 900 km dróg ekspresowych. Ministrem u Kazimierza Marcinkiewicza, a później u Jarosława Kaczyńskiego był Jerzy Polaczek, który wsławił się rozwiązaniem umowy z GTC na budowę A1. Po sądowych perturbacjach spółka wybudowała jednak autostradę, ale po wyższej cenie...

Oprócz wspomnianego fragmentu S7 za ministra Polaczka zakończono budowę 59 km odcinków dwupasmowych dróg ekspresowych, wśród nich była S69 łącząca Polskę ze Słowacją, pierwszy fragment S8 w okolicy Oleśnicy i S7 w okolicach Elbląga, a także fragmenty S17 i S1. Doszło jeszcze 50 km jednojezdniowych dróg ekspresowych (ale ich do zestawienia nie liczymy).

Jedynym dużym odcinkiem otwartym za ministra Polaczka był 100-kilometrowy odcinek A2 do Strykowa pod Łodzią (budowa rozpoczęła się za ministra Opawskiego w 2004 roku). Oddano także 70 km nitki wyremontowanej autostrady A18, druga nitka wciąż jest nieprzebudowana. Minister z PiS nie zdążył przeciąć wstęgi na A1 z Gdańska do Swarożyna. Otwarcie tego odcinka nastąpiło w grudniu 2007 roku, gdy u władzy był już Cezary Grabarczyk.

Cezary Grabarczyk

Jakby nie patrzeć na statystyki, to wśród wcześniejszych ministrów Cezary Grabarczyk najbardziej zasługuje na tytuł pierwszego budowniczego autostrad III RP. Za jego kadencji otworzono kilometrów autostrad: 298,6 km (wg danych GDDKiA) oraz dwupasmowych dróg szybkiego ruchu: 313,7 km (442,6 km licząc z trasami ekspresowymi jednojezdniowymi). Oczywiście tylko niektóre fragmenty to jego zasługa. Jednak jeśli popatrzymy, ile dróg jest w budowie, a przede wszystkim, na ile kilometrów były minister podpisał umowy (aż 780,8 km), trudno z jego osiągnięciami dyskutować.

Minister Grabarczyk zaczął urzędowanie z pompą. Otworzył 24-kilometrowy odcinek A1 do Swarożyna, którego budowa trwała przez całe rządy PiS. W 2008 roku udało się zakończyć pozostałą część do Grudziądza. Umowę na odcinek z Grudziądza do Torunia podpisywał min. Grabarczyk. Drogę oddano jeszcze za jego urzędowania. To pierwszy taki przypadek, by od podpisania do oddania zmieścić się w jednej kadencji.

W 2009 roku udało się przedłużyć A4 do granicy z Niemcami, a także wyprowadzić ją za Kraków. Powstał też pierwszy odcinek A1 na Śląsku, który z problemami, ale jest systematycznie wydłużany. W 2011 roku otworzono autostradową obwodnicę Wrocławia (wliczamy ją do osiągnięć Cezarego Grabarczyka). Wśród najważniejszych dróg szybkiego ruchu (liczymy tylko 2-pasmowe) należy wymienić S3 łączącą Gorzów Wielkopolski ze Szczecinem, a także spore fragmenty S7 i S8, wyprowadzające ruch z Warszawy. 1 grudnia otwarty zostanie ponad 100-kilometrowy odcinek autostrady A2 do granicy z Niemcami... No ale tu wstęgę przetnie już nowy minister.

Sławomir Nowak

Sławomir Nowak na ministerialnym stołku spędził niecałe 2 lata (bez trzech dni). Obowiązki ministra będzie teraz pełnił Zbigniew Rymasiewicz (Czytaj więcej»). Nowak odziedziczył po Cezarym Grabarczyku 643 km autostrad i 631 km dróg ekspresowych w budowie. Mimo krótkiej kadencji Sławomir Nowak przeciął wstęgę na największej liczbie wybudowanych autostrad w historii III RP i pobił tym samym rekord poprzednika.

Projektowanie i budowa autostrady zazwyczaj trwa jednak dłużej niż dwa lata, które rządził w resorcie Nowak. Większość otwartych dróg to dziedzictwo Cezarego Grabarczyka. Jak się jednak okazało nie cały spadek po poprzednim ministrze można w ciemno z dobrodziejstwem inwentarza. Część trwających kontraktów okazała się kukułczym jajem. Wielu wykonawców wycofało się z budowy lub po prostu zbankrutowało. Ciągnąca się budowa A1 z Torunia w kierunku Łodzi oraz słynny most w Mszanie, czy A4 w kierunku granicy z Ukrainą to największe bolączki resortu.

Minister Nowak podpisał jednak umowy na 94 km nowych dróg. Dodatkowo podpisano umowy na dokończenie (wcześniej zerwanych kontraktów) aż 123 km. dróg. Minister Nowak zaczął też przygotowania inwestycyjne do nowej perspektywy budżetowej. Wśród zupełnie nowych projektów w 2013 roku podpisano m.in. umowę na budowę S8 na Mazowszu. W ostatnim roku rozpoczęto przygotowania do podpisania wielu kolejnych umów - wreszcie ruszy m.in. budowa obwodnica Marek w ciągu S8. Rozpisano przetargi na wiele nowych odcinków dróg ekspresowych.

Jednak nawet bez nich na koniec tej kadencji sieć autostrad może wynosić około 1600 km! A dwupasmowych dróg ekspresowych blisko 1150 km! Tym razem są to liczby realne.

Zobacz galerię zdjęć:

epolitic
O mnie epolitic

niezależny antypolityczny głos obywatelski; kocham ten cytat z Cymańskiego /PIS/ cała prawda o rządach PRAWA i SPRAWIEDLIWOŚCI; "Mieliśmy ogromną kasę. Ale daliśmy ją bogatym i pogłębiliśmy rozwarstwienie społeczne. To jest tajemnica, o której się milczy. Bo albo popierasz PiS, albo milczysz. Ten brak krytycyzmu, to zapatrzenie i ten zachwyt nad dwoma latami naszych rządów, to przesada." Produkt Krajowy Brutto w 2014 r. wyniósł 1.728.677 mln zł - podał GUS. „Obecna klasa polityczna jest wychowana na socjalizmie i nie zna, nie potrafi wyobrazić sobie innego ustroju. Nie potrafi wyobrazić sobie państwa, które nie ingeruje w każdą dziedzinę życia.” GUS podaje że w całym kraju dofinansowano budowę 2604 kompleksów boisk sportowych „Moje Boisko – Orlik 2012”,

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości