znalzezione w sieci;
W obecności prezesa Polskiego Holdingu Obronnego Krzysztofa Krystowskiego oraz prezesa BAE Systems Hägglunds Tommy Gustafsson-Raska dokonano oficjalnej prezentacji koncepcji bojowego pojazdu opancerzonego w wersji wsparcia bezpośredniego. Prezentowaliśmy zdjęcie, potem przyszła kolej na kilka kolejnych fotografii, teraz przedstawmy więcej faktów, a nie tylko obrazki. Jak przedstawił prezes Krystowski całą nową strategię PHO - "Wszystko dla żołnierzy".
W ciągu trzech najbliższych lat, do 2016 roku, powstać ma prototyp Wozu Wsparcia Bezpośredniego. Na początek pomysł zostanie zgłoszony do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju tak by zyskać środki na jego wstępny rozwój (szacowany koszt projektu w NCBiR to 90 mln PLN). To będzie początek całej rodziny wozów, WWB jest jego pierwszym materialnym ogniwem – taki jest program NCBiR i taki będzie pierwszy wóz platformy. Inne warianty dziś rozważane przez PHO i partnera strategicznego, czyli BAE Systems to wóz dowódczy, zabezpieczenia technicznego, rozminowania oraz inne.
Podstawowym zadaniem WWB będzie walka z pojazdami pancernymi przeciwnika. Trzyosobowa załoga zostanie umieszczona w pancernej kapsule kadłuba pojazdu, na którym usadowiona zostanie bezzałogowa wieża z automatem ładowania. Dodatkowo pojazd i załogę zabezpieczą m.in. zasadniczy wielowarstwowy pancerz kompozytowy ceramiczno-aramidowy, aktywne systemy ochrony pojazdu, bezpieczne siedziska i wykładziny ochronne.
WWB charakteryzować się będzie:
-
wymiarami: długość kadłuba 7000 mm, szerokość z błotnikami 3000 mm, wysokość maksymalna 2800 mm, prześwit bez dodatkowego zabezpieczenia przeciwminowego 480 mm (z zabezpieczeniem 400 mm),
-
masą: maksymalna masa z dodatkowym pancerzem i zabezpieczeniem przeciwminowym 35000 kg, bez dodatkowych zabezpieczeń 30000 kg.
-
układem napędowym: silnik diesla o mocy powyżej 700 kW,
-
układem transmisji: hydrokinetyczna przekładnia automatyczna,
-
zawieszeniem: 7 kół nośnych, kolo napędzające z przodu, wałki skrętne z aktywnym tłumieniem na 1, 2, 6 i 7 parze kół nośnych,
-
mobilnośćcią: wzniesienia minimum 30 stopni, przechył boczny minimum 30 stopni, szerokość pokonywanego rowu minimum 2600 mm, głębokość brodzenia bez przygotowania 1500 mm (z dodatkowym wyposażeniem jazda pod wodą do głębokości 5 metrów przy nurcie 1,5 m/s), prędkość po drodze minimum 70 km/h, prędkość w terenie 50 km/h
-
pancerzem podstawowym chroniącym przód pojazdu i wieży oraz przednią ich półsferę przed podkalibrowymi pociskami 30 mm, opancerzeniem dna czołgu poziom 4a i 4b wg aneksu B Stanag 4569. Wóz chroniony będzie dodatkowo systemem ochrony zintegrowanym z wyrzutniami granatów dymnych, osłonę wesprze aktywny system obrony pojazdu (ASOP),
-
zasięgiem: po szosie minimum 500 km, po drogach terenowych 350 km, w trudnym terenie 250 km,
-
uzbrojeniem w armatę kalibru 105 lub 120-mm (16 nabojów w automacie, 29 w podwoziu) o szybkostrzelności minimum 6 strz./min. Dodatkowo armata będzie sprzężona z karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm. Na wieży znajdzie miejsce bezzałogowy moduł strzelecki z karabinem przeciwlotniczym 12,7-mm i granatnikiem 40-mm.
-
System kierowania ogniem z celownikiem działonowego (termowizor i dalmierz laserowy), panoramicznym celownikiem dowódcy, elektrycznego systemu stabilizacji, zobrazowania na wielofunkcyjnych ekranach,
-
dodatkowymi systemami (wybrane): układ dookólnej obserwacji, system zarządzania polem walki, kamery przednie i tylne dla kierowcy.